Astma-COPD.nl

Alles over Astma & COPD

Astma-COPD.nl

gebruik van zuurstof bij copd

Dit onderwerp bevat 12 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Rosalind 1 jaar, 2 maanden geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

Hennie

Hallo Beste mede “strijders”
    Ik ben een jongeman van 45 jaar en heb al jaren last van copd, bij toeval kwam ik deze site tegen omdat ik bij google zocht naar het gebruik van zuurstof bij copd. Sinds een week gebruik ik nu 16 uur zuurstof per dag de aanleiding hiervoor zal ik proberen zo kort mogelijk te omschrijven.
    Ik ben in februari op het werk onwel geworden alles werd me zwart voor de ogen en ik had het gevoel dat mijn laatste uur had geslagen, naar allerlei onderzoeken door zowel een longarts als de neuroloog, zegt men dat het hyperventilatie is. Ik heb hier ontzettend veel last van het is een gevoel van “flauwvallen” je bent niet echt afwezig maar weet op dat moment ook niet waar je het zoeken moet, via de huisarts heb ik Oxazepam gekregen dit helpt wel maar is geen oplossing. De longarts stelde voor om mij zuurstof te geven omdat ik nog maar een zuurstof gehalte van 7,6 in mijn bloed had en dit zou ook evt. het vreemde gevoel van flauwvallen kunnen verklaren, volgens hem is het geen stress, waar je meestal gelijk aan denkt bij hyperventilatie. Maar we zijn dus nu een week verder en er is eigenlijk nog niets veranderd. Binnenkort ga ik beginnen met revalideren om meer conditie te krijgen en hopelijk ook van dat nare gevoel af te komen maar dit staat nu allemaal op een laag pitje i.v.m. de vakantie’s. Ik vraag me dan ook af of er meer mensen zijn met de klachten die ik dus heb, graag zou ik van jullie hierop reacties krijgen. Maar “gewone” reacties zijn ook meer dan welkom, ook wil ik graag via msn chatten met gezellige mensen over van alles en nog wat.
    Groetjes,
    Hennie

#411 Reactie

Carla

Hoi Hennie
    Ja weet je,de saturatie meting is een moment opname,dat kan zo schommelen,als je op de eerste hulp komt,krijg je meteen dat metertje op je vinger,als dat nou onder de 90 is word er een gasprik gedaan,want het is net wat Klaas ook zegt,ze kunnen het dan heel precies meten,Ik heb wel is gehad in het ziekenhuis,dat mijn saturatie 86 was,maar dat kwam ook om dat ik niet goed ademde,samen met de fysio even ademhalingsoefening gedaan en dan zie je dat het weer wat op loopt,doordat je dan goed ademd krijg je meer zuurstof naar binnen.Daarom is het zo belangrijk dat je goed ademhaalt.
    En omdat ik nu zuurstof hebt,is mijn saturatie 98%.
    Maar toch Hennie,is dit ook weer bij iedereen verschillend hoor,Want walter heeft ook nog 18% en heeft nog geen zuurstof,MAAAAAAAAr ook weer jonger dan ik,dus dat heeft er allemaal mee te maken.
    en het is maar goed ook dat we allemaal verschillend zijn,dat is ook zo moeilijk om te zeggen ,OOOHHH je hebt dit of dat!!!
    Ga jij maar goed je best doen bij het revalideren,je zal zien hoe het je helpt!!!!!
    Ennuh waar ga je heen op vakantie???
    Ik ga nu fff eten,doe het rustig aan,
    Gr.Carla

#412 Reactie

Hennie

Hallo allemaal
    Bedankt voor de vele reacties, zoals het nu blijkt meten de meeste van jullie dus met een saturatie meter maar helaas kan dus niemand mij vertellen of er een factor van b.v. 0,8 tussen de zuurstofprik en de saturatie meter zit. Zoals ik al schreef was de bloedgasmeting voor 5 weken terug 76% bij een longcapaciteit van 28 á 30% en zit ik nu met de saturatie meter zo rond de 93%, mijn fysiotherapeut heeft hem ook om zijn vinger gedaan om te kijken wat het bij hem was, dit zat rond de 95% dus erg betrouwbaar lijkt het me niet. Het is dus meer een indicatie om te zien wat er gebeurt als je in rust ben of inspanning levert.
    Verder ben ik eigenlijk al jaren bekent met deze klachten al bijna vanaf mijn geboorte, ik heb reeds 10 jaar in de wao gezeten van mijn 23 tot me 33 levensjaar en werk dus nu alweer zo’n 13 jaar fulltime (alleen de laatste 5 maanden niet). In 1983 heb ik 3 maand in “Dekkerswald” in Groesbeek doorgebracht voor revalidatie. Dit heeft een aantal jaren een redelijk effect gehad, totdat ik bijna om de 3 maand naar het ziekenhuis moest voor een infuuskuur met Prednisolon en Theofiline, de laatste keer van die opnames is nu bijna 18 jaar geleden in die tussen tijd is het vrij stabiel geweest. En ik moet zeggen dat het niet zo zeer de COPD is die me thuis houd maar meer de hyperventilatie, het gevoel van flauwvallen, maar dat heeft natuurlijk wel weer met de COPD te maken (verkeerd adem halen).
    En voor Carla, ik ga naar Grafenau op vakantie dit ligt in de buurt van Passau Duitsland het zuurstof is al geregeld, ik had er eigenlijk weinig zin in omdat je toch beperkingen hebt die ik tot nu toe niet gewend was. We hebben als gezin meestal vrij actieve doe vakanties ik dan wel met mijn beperking maar we trokken er meestal iedere dag vroeg op uit om laat in de avond weer terug te keren naar ons verblijf. Zo hebben we bijna heel Tsjechië en Slowakije al doorkruist en een gedeelte van Polen maar met de gebonden heit van zuurstof zal dit helaas allemaal niet meer kunnen. Weet 1 van jullie of je een tank met 30 liter vloeibare zuurstof zelf mag vervoeren of heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb namelijk 2 tegenstrijdige berichten hierover gekregen, maar als dit zou mogen zouden we in de toekomst evt. weer wat kunnen gaan rondtrekken.
    Groetjes vanuit een zonnige en warme Achterhoek
    Hennie

#413 Reactie

Carla

Hoi Hennie
    Waar wil je de 30 liter tank laten??????
    in je rugzak???
    En kan jij dan nog zulke grote afstanden lopen????
    je moet het maar aan je leverancier van je zuurstof vragen,want er is nu ook weer wat nieuws een soort tankje,weet je wel die je vult met vloeibaar zuurstof?maar dan hetzelfde principe als de concentrator,dus hij zet lucht om in zuurstof,maar hij gaat wel op batterij,moet je maar is aan die meneer van de zuurstof vragen,van wie hebt jij het???
    ik van tefa portanje,of westfalen.
    en hennie als je nou nog wat over je saturatie iets wilt weten,kan je toch je longverpleegkundige bellen??
    Zo Hennie
    Ik ga mijn boontjes doppen!!!!!!!!!!
    Doei Carla

#414 Reactie

Hennie

Hallo Carla,
    Hahahahahahah…………. we hebben een hele grote rugzak gekocht voor een tank van wel 40 liter. Nee hoor dat is maar gein maar het gaat om een moedervat van 30 liter bevroren zuurstof dus vloeibaar en van hieruit vul ik dus een tankje van 1,2 liter waarmee ik dan ongeveer 4 á 5 uurtjes mobiel ben.
    Het moedervat zou ik in een bestelbusje mee willen nemen en daarnaasr heb ik dus 2 mobiele tankjes. Mijn leverancier is Omnizorg en deze zei dat het geen probleem zou zijn mits het vat deugdelijk vast word gezet en dus niet kan gaan verschuiven enz. maar via OTS (waar ik contact mee heb i.v.m. levering van zuurstof in het buiteland) zeiden ze dat, dat uit den boze was en je dat als particulier niet mag vervoeren dus vandaar mijn vraag hier op het forum of er mensen ervaring mee hebben, de verpleegkundige weet het ook niet.
    En wat betreft het lopen de ene dag gaat het beter dan de andere maar over het algemeen loop ik vrij veel ook op mijn werk als ass. werkleiding bij een sociale werkplaats. Ga je de boontjes inmaken of vanavon eten? mocht je ze gaan eten dan wens ik je smakelijk eten.
    Groetjes Hennie

#415 Reactie

Gonnie

Hey Hennie,Wanneer ga je met vakantie??
    Erg he dat je niet door kan reizen.
    Ik ben verschillende keren in Tsjechie geweest en hebben daar ook verschrikkelijk genoten hoor.
    Ik zou er wel weer heen willen maar dat glooiende vind ik zo zwaar.Ik wil in het najaar naar de Achterhoek om een beetje te fietsen dus als je een leuke tip heb voor ons????Ik wil daar een beetje de boel verkennen op de tandem die wij vorig jaar hebben aangeschaft.
    Hennie ik spreek je weer,groetjes Gonnie

#416 Reactie

Carla

Hennie
    Mijn zuurstof word vrijdag weer gevuld,ga ik net doen of ik jou ben,Ga ik het vragen,kijken wat hij zegt.
    Je hoort het wel van me.
    Doei Carla

#418 Reactie

Gonnie

Goh Klaas dat is best nog wel hoog .
    Ik heb gemerkt dat je er niks van kan zeggen. Bij mij is het de laatste 3 jaar niet boven de 93% geweest en nu was het bij de longarts 97 % dus misschien was de hitte van invloed dat zou kunnen maar volgens de longarts niet.
    Wat een verschil allemaal met copd ,je kunt er geen touw aan vastknopen he.
    De longarts vroeg zich ook af of ik niet nog lekker een fietstochtje van 30 km kon doen,ik zei dat dat toch wel een grote afstand voor mij is.Dus andere doen dat kennelijk nog wel.
    Ik kan dan niet meer lopen van de kramp in mij benen en vingers als ik zo lang door ga.
    Zo zie je maar dat er vaak veel meer factoren een rol spelen en dat het vaak niet alleen je longen zijn.Ik heb ook nogal last van ritme stoornissen dus vandaag kan ik alles en morgen ben ik weer niks waard.
    Klaas ook sterkte met de warmte .
    groetjes Gonnie

#419 Reactie

Hennie

Hallo allemaal
    Gonnie: we gaan van 5 tot 12 Augustus op vakantie helaas maar kort maar we hebben de kids in een leuke leeftijd van 16 en 18 jaar de 1 wil wel mee de ander niet en dan draait het weer eens anders om je kent het wel.
    Carla: ik ben dus reuze benieuwd wat jou word verteld vrijdag ik wacht het antwoord wel af.
    Klaas: We zijn dus bijna buren begrijp ik. Die facor 0,8 was maar een voorbeeld getal, maar er zal toch wel een samenhang zijn tussen de saturatie meting en de zuurstof meting van uit het bloed, of ben ik nu eigenwijs als ik dit suggereer. Gonnie: Nou het blijkt dus maar weer wat jij dus ook al zegt dat je er geen peil op kan trekken. Zij er onder jullie ook nog mensen die werken met zuurstof? ik heb namelijk het voornemen om toch weer te gaan werken als het binnenkort weer wat beter gaat maar dan zal ik wel zuurstof mee moeten nemen om mijn 16 uur vol te krijgen die ik aan het zuurstof moet, mijn werkgever heeft hier geen probleem mee, laat maar eens wat horen.
    Groetjes Hennie

#420 Reactie

Klaas

Hallo Gonnie,

Om dat nog te bereiken, heb ik bloed zweet en tranen vergoten, maar het is me
    gelukt, om een dergelijke saturatie weer te realiseren.
    Ik wil niet zeggen, dat het voor iedereen is wegelegd, maar voor de meesten van
    ons nog wel.
    Ik ben gisteren voor longfunctie geweest, en ben stabiel gebleven en het had
    volgens mijn longarts nog beter kunnen zijn als het niet zo heet was geweest.
    Ik heb 1 motto, en dat is bewegen en nog eens bewegen. Bouw spiermassa op en
    doe dat onder deskundige leiding, moet je eens zien wat je nog kan bereiken.
    Dit en nog veel meer heb ik gepubliceerd op mijn forum, als je belangstelling
    toont, laat het mij dan weten, dan geef ik je het adres.
    Ook staan er oefeningen op, die je kunen helpen bij je kramp in de benen en
    vingers.
    Groetjes Klaas.

#983 Reactie

annelies

goede middag,,hier annelies,,allereerst wens ik iedereen veel sterkte en beterschap voor zover dat nog gaat in onze situatie.ik heb een vraag,,ik krijg op dit moment geen medicatie meer,,op een beetje salbutamol vernevelen,,wat lang niet toereikend is,,maar ik heb een medicijnen intolerantie,,dus gewoon pech gehad dan maar,,nu had ik een longforum gebeld om info te krijgen over zuurstof en deze gaf mij te kennen,,dat zonder medicatie en alleen zuurstof er niets zou veranderen..wat denken en geloven jullie hiervan?
    groetjes annelies

#994 Reactie

ricky

hallo annelies
    ik gebruik bij mijn zuurstof ook medicijnen sabutam /ventolin/spiriva/ eb bij een long aan val vernevel ik mijn zuurstof is gewwon een medicijn voor me ik kan dan meer als ik uw was zou ik het aan de long arts vragen
    gr ricky

#1025 Reactie

Rosalind

Ik heb astma/copd en mijn vraag is waarom krijgt een wel zuurstof en ik mag het niet ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
Reageer op: gebruik van zuurstof bij copd
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Advertenties