Astma-COPD.nl

Alles over Astma & COPD

Astma-COPD.nl

Eijkeloord

Dit onderwerp bevat 14 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Rob 1 maand, 4 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

Leny

Hallo, ik ben op zoek naar lotgenoten die tussen april ’67 en juni’69 op “Eijkeloord” hebben gewoond

#464 Reactie

will van heesch

graag wil ik in contact komen met bewoners van eikeloord zo rond 1961/1962. Ik was toen bewoner van paviljoen JANNY.
    Ik weet nog maar een naam uit mijn hoofd van toen, dat was Trees van Hal uit Waalwijk. Een van de leidsters hete Pijnenburg, haar vader was in de tijd een bekende wielrenner

Graag zou ik een reünie willen beleggen van de bewoner van toen.
    Ik sta ook op facebook onder mijn naam en woon in Venlo

#465 Reactie

Aart Koppelaar

Hallo, ik heb een facebookgroep aangemaakt over Eijkeloord.
    astmacentrum Eijkeloord. Je kan daar gewoon lid worden.

#466 Reactie

Paul Gubbels-Buschman

Hallo lotgenoten.
    Wat leuk om al die berichtjes tegen te komen.
    Ik ben van januari 1963 tot juli 1966 in Eykeloord geweest.
    Het heeft mn leven behoorlijk beïnvloed.
    Misschien is het handig als zoveel mogelijk mensen zich melden op Facebook op astmacentrum Eijkeloord. Daar staan ook al verschillende foto”s die kunnen helpen om herinneringen weer levendig te maken.
    Ik hoop er veel bekenden van toen tegen te komen.
    Gr Paul
    M pgubbelsbuschman@gmail.com

#467 Reactie

Leny

Kan groep onder astmacentrum Eijkeloord op FB niet vinden.

#468 Reactie

Aart Koppelaar

Hallo Leny,
    zoek dan op mijn naam en stuur een berichtje.

#469 Reactie

Leny

Aart aub FB map Overige kijken! Groetjes

#470 Reactie

antoon

Ineke, wil je een keer bellen

#471 Reactie

Marc Witvliet

Leuk om al die berichten over Eijkeloord hier te lezen.

Zelf heb ik nooit op Eijkeloord gezeten, maar wel op instituut “Bayard” dat in de gebouwen van Eijkeloord gevestigd werd nadat Eijkeloord gesloten werd in 1976. Al de foto”s op schoolbank.nl zijn dus zeer herkenbaar voor mij.

1976 is ook het jaar waarop ik op “Bayard” terecht kwam volgens mij in wat bij jullie paviljoen “Peter” was, maar het kan ook zo maar in een ander pand op “Dekkerswald” zijn geweest. ik kan me dat niet meer herinneren. Uiteraard ben ook ik op de Carolusschool terechtgekomen.

ik heb er dus 4 jaar gezeten en herken, ondanks het een ander internaat was dan “Eijkeloord”, toch veel van de verhalen. Op zich heb ik vele leuke herinneringen aan die tijd en daarom ben ik twee weken geleden toen ik dus na 35 jaar weer eens in de buurt was (ik woon zelf in Zeeland) er weer eens langs geweest. Er is uiteraard niets meer van terug te vinden want alles is afgebroken, en er is heel veel bos weggekapt wat ik echt te ongelofelijk voor woorden vind, maar toch bemerkte ik het duidelijk dat ik weer op het gebied was. Gek is dat.

Ik heb rondgelopen bij de “nieuwbouw” die te zien is op de google foto op schoolbank.nl dit staat op de plaats van het zwembad dat al opgeruimd is in de tijd dat ik nog op “Bayard” zat. In een winterperiode stond er nog teveel water in en is het hard gaan vriezen en is heel de bodem opengescheurd. Kosten van reparatie waren dermate hoog dat er voor gekozen werd het af te breken en op te ruimen. Jammer want ook wij hadden er veel plezier van al mochten ook wij er niet “zomaar” gaan zwemmen. Achteraf wel logisch natuurlijk want dan waren wij waarschijnlijk meer in als buiten het zwembad te vinden, en met 90 kinderen had dat natuurlijk een strijd geworden en zou de reinheid van het water natuurlijk niet ten goede zijn gekomen. Ik kan me de smerige smaak van dat water nog herinneren, dus ik heb zo het vermoeden dat dit toch al niet zo geweldig was.

Ook ik moest het eerste jaar onafgebroken op het internaat verblijven, en ik heb in twee groepen gezeten, eerst in het gebouw tegenover de weg “Dekkerswald” in, bij ons groep 5 en daarna in het gebouw het dichtst bij het zwembad, ook regelmatig op de foto”s op schoolbank te vinden, bij ons groep 2. daarna mocht ik ieder weekend naar huis, een rit van 200 km heen en 200 km terug, ieder weekend. Er was toen een kind uit de buurt wat ook op “Bayard” zat en probeerde mijn ouders de afspraak te maken dat er “Om en om” gereden zou worden maar daar was ik het dus niet mee eens en heb ik de hele boel op stelten gezet. Ook hier kwam het gemis van je ouders dus duidelijk naar boven. Ook bij ons voer de “Spartaanse” opvoeding boventoon. Zo herinner ik mij dat in de winter waarin het zwembad kapot vroor mijn ouders mij perse terug moesten brengen ondanks de waarschuwing niet te gaan rijden omdat door ijzel overal de wegen spiegelglad waren. Verder werd ook bij ons alles afgepakt wat je van huis meekreeg en verdeeld, kamers werden doorzocht op wat je niet ingeleverd had en werd geconfisqueerd. Toen ik daar een keer het hele paviljoen over op zijn kop zette en ik op het hoofdgebouw moest komen voor een reprimande en dit gerapporteerd was aan mijn ouders was mijn vader het zat was en bouwde een kast met slot voor me en bezwoer de leiding dat hij “langs zou komen” als hij nog een keer hoorde dat spullen van mij afgepakt werden en ik me moest schamen dat hij ouders had die een eigen bedrijf hadden en ik daarom best met de andere kon delen. Toen was het klaar en mocht ik zelf weten met wie ik mijn spullen deelde, wat ik sowieso toch wel deed. Ik kon goed opschieten met mijn mede paviljoengenoten want ook wij waren tenslotte toch “lotgenoten” en dit schept toch een band. Wij waren voor de Groesbeekse kinderen toch ïnternaatlijers” wat waarschijnlijk toch een verwijzing was naar “Eijkeloord”. Ook met de leiding liep ik (ondanks dit akkefietje) weg. Willem, Marlies, Jeanette, Jan & Gerrie (waren een koppel en leiding in twee verschillende groepen), Ben, Wilma, Rene, Margareth die zelfs nog bij ons in Zeeland is geweest ik haal ze me allemaal nog zo voor de geest, en hebben er toch voor gezorgd dat ik mijn tijd op “Bayard” achteraf gezien toch al een hele leuke tijd zie. Het vele sport en spel wat we deden, ravotten en zwerven in de bossen (ik ben er nu pas achtergekomen dat deze afgesloten waren, nooit bij stilgestaan) zwemmen in het zwembad toen dat nog kon en de uitjes die we maakten met het Ford Busje (ja ja een echte MK1) naar o.a Tivoli in Berg en dal en andere plaatsen. Ik heb het twee weken geleden allemaal weer gezien en kon niet anders denken dan, wat heb ik een deel van mijn jeugd toch in een prachtig gebied doorgebracht. Wat mij vooral nog voorstaat waren de bezinkvijvers in de bossen en dat we daar door de leiding daar altijd van vandaan gehouden werden terwijl wij het natuurlijk altijd spannend vonden om langs die stijle randen te racen die dan natuurlijk afzakten omdat ze uit los zand bestonden. Ook nu ben ik er achtergekomen waarom, want dit waren dus de natuurlijke riolen van dekkerswald (info terug te vinden in http://www.wmg-groesbeek.nl/landschapsbeheer/webversie%20Jubileumexcursie%20Dekkerswald.pdf

Wat ik wel heel vreemd vind is dat er op het hele internet totaal niets maar dan ook niets over “Bayard” te vinden is. Het is zelfs zo stil dat je bijna gaat denken dat er iets gebeurd is wat in de doofpot is gestopt. Ook is het jammer dat je tot 100 jaar terug van alles over “Dekkerswald” kunt vinden en wat het allemaal voor longpatienten betekend heeft, maar dat er dus over het internaatgedeelte (dus “Eijkeloord” en al de opvolgende internaten en instellingen die er gezeten hebben)werkellijk helemaal niets kunt vinden, terwijl het toch een substantieel deel van Dekkerswald is (geweest). Als er dus mensen zijn die dit weten, ik hoor het graag, ik ben er best nieuwsgierig naar.

Ook zie ik wat contradicties hier op de site. Zo is er te lezen dat iemand de tweede helft van de 60 jaren nog in “de houten barakken” gezeten heeft terwijl de foto”s van op schoolbank van 1962 zijn en dat dit duidelijk de gebouwen zijn waar ik ook in heb gezeten. Er is een google-earth foto geplaatst waar het hoofdgebouw ook duidelijk op te vinden is maar iemand hier verteld dat hij in 1999 teruggegaan is en dat een deel van de paviljoens en het hoofdgebouw afgebroken waren, wat dus niet overeenkomt met de Google foto want dat was er toen nog helemaal niet. Deze beelden zijn overigens nog steeds op Google Earth te zien en stammen volgens mij uit 2009.

Wat ik nog leuk zou vinden is te weten hoelang het er nou precies geweest is, dus wanneer het gebouwd en afgebroken is. en of het dan in delen afgebroken is. Tot zover ik begrepen heb hebben ze in 2011 definitief besloten om het plat te gooen en is dat ook kort daarna gebeurd? Of is de reunie in 2012 er nog geweest en stonden de gebouwen er toen nog? zomaar wat vragen die nu in mij opkomen, en laten toch zien dat ik me meer verbonden voel met het geheel dan dat ik ooit had kunnen denken.

#472 Reactie

Aart Koppelaar

Mooi geschreven Marc, heel herkenbaar

#928 Reactie

Rob Leenarts

Hallo Leny,
    We hebben al eens wat gemaild over eykeloord. Hoe gaat het met je? Ik heb weer enkele foto’s uit die tijd toegevoegd.Misschien leuk voor je om even te kijken. Je staat bij Sinterklaas (helaas op de rug genomen) En een leuke foto samen met Roel van Deursen.
    Als ik tijd heb volgen er nog meer.
    Groetjes Rob Leenarts.

#929 Reactie

Rob Leenarts

PS. Foto’s staan natuurlijk op Schoolbank.

#1130 Reactie

Jan Bleijendaal

beste lezers, ik heb tussen april 1962 en september 1964 in Eikeloord, paviljoen Marijke, gewoond.
    ondanks dat het al zo lang geleden is kan ik mij daar nog veel van herinneren, soort rede draad.
    om te beginnen de liefdevolle verzorging van doktoren en zusters die van hoge kwaliteit was.
    kan mij de verplichte zwem uurtjes in een veel te koud zwembad met dito chloor nog herinneren.
    ook de heil gymnastiek met oefeningen op matjes en de basket ballen ben ik nog niet vergeten.
    spannend waren de wandelingen in het sparrenbos alwaar soms de wilde zwijntjes rond liepen.
    tussen Eijkeloord en Dekkerswald liep een smal pad waarlangs je naar de school kon, bij Dekkerswald
    waren patienten die er veel erger aan toe waren dan ik, dat greep mij soms naar de de keel.
    de laatste keer dat ik bij Eijkeloord was bestond het astma centrum niet meer, was ’n instituut
    voor doven. Zo’n 25 jaar geleden is er een reunie geweest waar ik warme herinneringen aan onderhoud.
    misschien een idee om dergelijk evenement nog eens op te tuigen. reacties mogen ook naar;
    janbleijendaal@gmail.com alle lezers ontvangen mijn warme groet.

#1153 Reactie

Sonja vink

Hallo Marc

Ik geloof dat wij elkaar kennen in de tijd van bayard ..ik heb geen zin om heel veel te schrijven ik zoek zo nu en dan wel op internet maar is inderdaad weinig te vinden over bayard ik zat zelf ongeveer vanaf 1973 in Groesbeek heel kort heb ik nog in nijmegen gezetten ik heb een jaar of 4a5 daar gezetten ..soms denk ik weleens wat zou er van iedereen terecht zijn gekomen namen ben ik een beetje kwijt bewust of onbewust ..leidingen ken ik nog wel een aantal van naam voornamen althans … maar misschien kunnen we op deze manier her en der toch wel heinderingen ophalen ..

Zou leuk zijn groetjes sonja vink sonja35@zonnet.nl

#1221 Reactie

Rob

ik heb van mijn 11 tot mijn 13 jaar op Eijkeloord doorgebracht
    en van 1972 tot 1974 . het was achteraf een bijzonder periode in mijn leven ..

met herinneringen .

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
Reageer op: Eijkeloord
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Advertenties