Astma-COPD.nl

Alles over Astma & COPD

Astma-COPD.nl

Buteyko ademhalingscursus

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Josine 2 maanden, 4 weken geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

Josine

Beste allemaal,

Wie kent de ademhalingsmethode die de Oekraïense arts Konstantin Buteyko heeft ontwikkeld?

Volgens deze arts is de werkelijke oorzaak van astma (onbewuste) chronische hyperventilatie. Hierdoor raak je teveel CO2 kwijt, waardoor je gladde spieren verkrampen: dit leidt niet alleen tot vernauwde bronchiën maar ook obstipatie of hoge bloeddruk. Door chronisch teveel CO2 uit te ademen is het CO2 gehalte in je bloed lager en gaat er minder zuurstof naar je lichaamscellen, vandaar je vermoeide benen of algehele vermoeidheid.

Alle medicijnen tegen astma houden astma in stand. Omdat het de oorzaak niet oplost: we ademen teveel.

Ik dacht dat ik geen hyperventilatie had, maar ik blijk toch veel te vaak te ademen en ook te diep. Door te oefenen met rustiger, minder diep en minder vaak ademen gaat het meteen beter met mijn benauwdheid.

Wie heeft er ook ervaring met deze methode?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
Reageer op: Buteyko ademhalingscursus
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Advertenties